1 maj 2011

Snart kor vi!

Jag och min kara van, Favorit-Bananen, ska juice-fasta nasta manad. Vi borjar pa torsdag med tva dagars nedtrappning, dvs tar bort protein och kolhydrater som pasta, potatis, brod etc och i princip ater bara gronsaker och frukt. Sen i tre dagar ska vi bara dricka juice och ortte (och gronsaksbuljong till middag om vi vill) o formodligen vilja do. Sen foljer tva dagars upptrappning pa samma satt som de tva forsta dagarna. Allt som allt blir det alltsa sju dagar av specialdiet. Jag har hallit pa och researchat det har i ett par veckor nu (fast egentligen i flera ar av och till men forst nu pa allvar) och det verkar finnas tva lager. Ett lager sager att det inte ar nagon poang, man blir inte friskare/det ar inte battre for kroppen/detox ar bull etc och det ar mest bara sloseri med tid. Det andra lagret sager att det ar jattebra och man far ut alla gifter ur kroppen och man mar underbart efterat och kroppen blir friskare av regelbundna fastor.
Jag tanker sahar: man vet inte forran man testat. Jag tror inte direkt att man kan gora sig sjuk alt. ta ihjal sig sjalv av att fasta i tre dagar. Sa vi kor och ser om det funkar eller inte.
Det som kommit fram i min research ar att det verkar som man mar skitdaligt de forsta tva dagarna, det sags for att gifterna ar pa vag ut ur kroppen men jag kan tanka mig att det ocksa ar for att man inte ater, sen den tredje dagen mar man toppen. Tydligen far man jattemycket energi och kanner sig hur pigg och kry som helst. Det ar anledningen till att vi har lagt upp det sa forsta juicedagen ar pa en lordag. Da kan man alltsa bara hanga runt hemma och typ kolla pa film och ta tupplurar om det nu blir sa att man kanner sig jattetrott och far ont i huvudet och sa. Och man behover inte stiga upp 7 pa morgonen och slapa ungar till skolan utan att fa dricka en kopp te forst!
Jag ar jattepeppad! Ska t.o.m ga ut och tjacka en juicemaskin imorgon. Forvisso inte en san dar bra som man egentligen ska ha, kanns lite overdrivet i det har stadiet av min juicekarriar, utan bara en billig rasaftcentrifug.

Sen ska jag och Hanna stotta och peppa varandra via skype (vi bor ju i olika lander) sa att vi liksom gor det tilsammans fast pa distans! Tror det ar bra att inte gora det sjalv forsta gangen, jag skulle ju skita i allt och typ ata en chokladkaka och en pase chips sa fort jag blev hungrig...

Observera, detta ar inte nat vi gor som nan sorts bantningskur. Det ar mer en sa kallad detox. Jag har pa sistone kant mig sa himla onyttig. Jag ater jattemycket och jatteofta och helst godis, chips, kakor etc. och jag har kant mig valdigt hangig och min mage har varit obekvamt uppblast. Jag vet av erfarenhet att nar jag har haft nat il och bestamt mig for att vara nyttig och ata mycket farsk frukt och gronsaker kanner jag mig genast piggare och liksom lattare. Sa forhoppningsvis kommer det har funka likadant fast mer! Och sa kanske det kan hjalpa till att bryta daliga ovanor och monster som att ata godis och chips varje kvall.

Nu blev det har ett jattelangt inlagg och det var inte meningen sa jag satter punkt har. Tanken ar att jag kommer skriva om den har utmaningen, om inte har sa pa min andra blogg, sa jag aterkommer mer i amnet.

Onska oss lycka till!

1 kommentar:

Maskrosmorsan sa...

Hur ska du göra med snusandet då? Om du nu ska avgifta kroppen menar jag.